De Europese Unie heeft regels opgesteld om de luchtkwaliteit te verbeteren. Lidstaten hebben elkaar daarom verplicht om minder zwavel aan diesel toe te voegen. Uiteindelijk zal zwavelarme diesel zelfs plaats moeten gaan maken voor geheel zwavelvrije diesel. Veel watersporters beklagen zich over zwavelarme diesel, menen dat deze te schraal is en zijn bang voor mogelijke motorproblemen. Zwavel in diesel heeft echter alleen maar nadelen: het is een schadelijk element dat zwavelzuur vormt en motoronderdelen kan beschadigen, motorolie kan doen verzuren en zure regen veroorzaakt. Bovendien is zwavel géén smeermiddel.
In diesel zorgen juist aromatische koolwaterstoffen voor smering. Tijdens het ontzwavelen in de raffinaderij worden echter ook deze koolwaterstoffen verwijderd. Ter compensatie voegen de raffinaderijen zelf opnieuw smeermiddelen toe. Toch vinden veel watersporters dat er te weinig smeermiddelen worden toegevoegd en de diesel te schraal is. Ook bestaat tijdens het compenseren een risico dat de diesel vocht zal absorberen. En in plaats van een gebrek aan zwavel, is juist een teveel aan water vaak de oorzaak van motorproblemen.